Nagyrápolt, görög katolikus templom. Miski fotó |
Elhaladva Homoród, illetve azon túl az éjszakai szálláshelyül szolgáló gyümölcsös mellett, Algyógyra beérve, egy innen kiinduló úton a 12 kilométerre eső Nagyrápoltra (1910: 938 román, 186 magyar, 3 német) indultam.
Nagyrápolt, református templom. Miski fotó |
Nagyrápolt, református templom. Miski fotó |
Mikor végre felértem, elsőként a zömök templomtorony magasodott fölém, csúcsán a tüskés buzogánnyal, a tetőzet alatt négyszögű, famellvédes erkéllyel. A legtöbb keresztény templom úgy épült, hogy a torony a nyugati oldalon állt, mellé került a templomtest, belül a hajóval és a keletre, Jézus szülőföldje felé néző szentéllyel.
Nagyrápolt, református templom. Miski fotó |
Miután körbejártam a lapos dombtetőn őrködő magányos épületet, visszaereszkedtem a térre, ahol a kocsit hagytam. Akkor figyeltem fel a templomdombbal szomszédos másik, szélesebb platójú dombhátra (a két dombot mély, de legfeljebb húsz méter széles hasadék választotta el egymástól), amelyen nagyméretű kastélyromokat láttam.
Nagyrápolt, a kastély maradványainak egy része. Miski fotó |
Mint később megtudtam, azok a Rápolthy-Jósika-Daniel-kastély jelentős várfal és épületmaradványai voltak. A tértől néhány métert odébb gyalogolva egy másfél méter széles, korlát nélküli vashídon átkeltem a falut átszelő patak túloldalára, aztán a hátsó kis utcákon felballagtam a kastély mögé. A helyszínen nem tudhattam meg róla sokat, mivel a területét magántelkekké parcellázták, s ezekre csak úgy juthattam volna be, ha megölöm azt a fél tucat, bernáthegyi méretű, keverék házőrzőt, "akik" a véremre szomjazva, habzó szájjal hörögtek felém. Szeretem a kutyákat, az ember leghűségesebb társait, így egyiknek sem törtem el a nyakát, nem téptem ki a
Nagyrápolt, a kastély egy épebb része. Miski fotó |
Nagyrápolttól kilenc kilométerre esett Kéménd (1910: 305 román, 66 cigány, 39 magyar), ahová szintén a magyar jelenlétre, vagy legalábbis a magyar közelmúltra utaló református templom vonzott.
Erdélyben, illetve a Partiumban kizárólag a magyarok református vallásúak, tehát egy romos vagy ép református templom léte mindenek felett álló bizonyíték az egykori vagy jelenkori magyar jelenlétre.
Nagyrápolt, első világháborús emlékmű. Miski fotó |
A kéméndi református templom a falu nyugati végén emelkedő dombtetőt koronázza. Nem igazán látványos, de kit érdekel?
Kéménd, református templom. Miski fotó |
Kéménd, a református templom harangtornya. Miski fotó |
Néhány kilométert visszaautózva Nagyrápolt felé, elértem a Maros túloldalán fekvő Piskire vezető hidat. A nagyméretű lakótelepekkel, ipari körzettel, s számos templomtoronnyal bíró Piski a szomszédos, jóval kisebb Ópiski szomszédságában fejlődött várossá. Az 1848-49-es szabadságharc idején Bem apó egy nagyon jelentős ütközetet nyert meg az ópiski Maros-hídnál. Igyekeztem mielőbb kijutni Piskiről. Sosem kultiváltam a nagyobb városokban való autózást, nemhogy idegenben, de idehaza, Magyarországon sem. Piski környéke egyébként a mai Románia egyik legzsúfoltabb ipari körzete: egy viszonylag szűk, képzeletbeli négyszög sarkain olyan, főként vasbányászatra és fémfeldolgozásra
Bácsi, református templom. Miski fotó |
Alpestes, református templom. Miski fotó |
Emlékszem, és a történeten most is mosolyognom kell, hogy Déva keleti szélén (Szántóhalmánál), ott, ahol lassú menetben csordogálva arra összpontosítottam, hogy a szembe jövő forgalom elhaladását követően villámgyorsan Vajdahunyadnak fordítsam a kocsi orrát, az útszéli bokrok felől a mezei ribancok jellegzetes öltözékét viselő, nagyjából negyvenes, igazság szerint eléggé szemrevaló nő intett felém a fejével, nincs-e kedvem egy reggeli numerához? Nem volt. Egészen Alpestesig ezen a nemes szándék által vezérelt utamon igencsak szentségtörésnek számító afféron röhögcséltem.
Alpestesen (1910: 378 román, 349 magyar, 2 német, 18 egyéb) egyből rátaláltam a sallangmentes vonalvezetésével és tiszta színeivel szemet gyönyörködtető református templomra. A templom "hivatalos" kertkapuját zárva találtam, de nem estem kétségbe, mert a szomszédos ház (amit nyilván a lelkész és családja lakott) közös, belső kerítés nélküli telken feküdt a
Alpestes, református templom. Miski fotó |
Kiabálásomra egy középkorú hölgy, a távol lévő lelkész édesanyja sietett elő, s engedett be a maguk kapuján a kertbe. Két szőke kis fiúunokája végig a sarkunkban maradt. Miután mind a két telket a lelkészék által termesztett futóbab, valamint krumpli- és paradicsomágyások, ezenkívül különféle gyümölcsfák foglalták el, méghozzá meglehetős sűrűséggel, a torony előtti területről lehetetlennek látszott jó felvételeket készíteni. Legfeljebb a torony egyes részletei fértek volna bele a képbe, más aligha. A helyzet úgy oldódott meg, hogy testületileg átfáradtunk a szentély mögött hosszan elnyúló tyúkszaros, libafosos hátsó kertbe, ahonnan aztán az egész
Rákosd, református templom és temető. Miski fotó |
Elbúcsúzva a kedves hölgytől és szégyenlős unokáitól, Vajdahunyadon át a város nyugati szélén található, magyar többségű Rákosdra mentem. Miután elhaladtam a nevezetes Vajdahunyad vár mellett, az út szerpentinszerűen emelkedni és kanyarogni kezdett. Szerencsére Rákosd (1910: 804 magyar, 163 román, 3 szerb, 2 szlovák) tényleg közel volt, minekutána pár perc múlva ott álltam a teljesen dísztelen, mondhatni hétköznapi kinézetű református templomot magába foglaló temetőben, ahol az összes síron, márpedig volt belőlük bőven, színtiszta magyar nevek sorakoztak.
Rákosd, református temető. Miski fotó |
A már említett szerpentinről ráláttam a Vajdahunyad északi részére masszívan rátelepedő, roppant terjedelmű por- és füstfelhőre, amelynek szürke és barna ködén vérfagyasztó látomásként derengtek át a világvégi állapotokat idéző vaskos kohókémények. Egy súlyos depresszióval küzdő szürrealista festő lázálma cicamicás kifestőkönyv a látottakhoz képest! Az ott maga volt a Földre települt pokol! Tömény borzalom. Kíváncsi lennék, hogy egy ilyen, a környezetvédelemre mit sem adó hatalmas üzemben hány év a munkások átlag életkora?
Még egyszer elhaladtam a híres Hunyadi vár turistabuszokkal és magángépjárművekkel zsúfolt parkolója mellett, aztán déli irányban igyekeztem kifelé ebből az élhetetlen városból. Lányos zavaromban egy helyütt
Hosdát, református templom. Miski fotó |
Vajdahunyad délkeleti csücskében fekszik Hosdát (1910: 386 magyar, 112 román, 63 cigány, 1 német), az egykor önálló, mára viszont a város egyik kerületévé lefokozott kistelepülés. Az átlagos kinézetű református templom meglehetősen rossz, nehezen megközelíthető helyre, a falu feletti magas domb tetejére épült. Aki képes volt lentről, a lakottabb főutca mellől a meredek utcákon ide felballagni, annak már nem kellett bizonyítania az egyházhoz való hűségét.
Zeykfalva, a volt református, most ortodox templom. Miski fotó |
Az iparnégyszög délkeleti sarkán fekvő Pusztakalán meglátogatását nem hagyhattam ki, mivel rajta keresztül, na meg a közelben csordogáló Sztrigy hídján át vezetett az út az előzetesen ígéretesnek látszó Sztrigyszentgyörgyre. Odaérve egyértelműen kiderült, hogy a papíron önálló település ma már inkább a zsúfolt Pusztakalán keleti városrészének számít. A település meghatározó hányadát a kaláni gyárban dolgozók sematikusan modern, ámde virágos lakótelepei foglalják el. A régi épületekből alig pár élte túl a nagy átrendezési hullámot, világháborús emlékműnek meg aztán végképp hűlt helyét találtam.
Az érkezésemet követő huszadik percben
Zeykfalva, ortodox templom. Miski fotó |
Az itteni látványosságot a XX. század elején még a reformátusok birtokában lévő, majd a hívők kihalása illetve elköltözése után - vétel útján - az ortodox románok tulajdonába került ősrégi, terméskövekből rakott templom jelenti. Az a 111 református magyar azért nem olyan csekély létszámú közösség, hogy szinte egyik pillanatról a másikra nyom nélkül felszívódjon, de a zeykfalviaknak valamiképp mégis sikerült. A mára teljesen románná alakult temetőben látható, szintén románná változott templom emlékezetes marad azok számára, akik nem fotókról, hanem, mondjuk, a torony aljából, amúgy "testközelből" vehetik szemügyre. Az épület az erdélyi, s egyben az egyetemes emberi történelem és kultúra épen maradt, közszemlére kitett kövülete. Lőrésszerű, szűk nyílású ablakokkal meg-meghasított szép kőtornya egy sudár, ám a nyakát valamiért behúzva tartó emberre emlékeztet. A torony mögött következő hajó után egy alacsonyabb tetőzetű, egyenes falzáródású szentély zárja az épületet. A templom körüli fotózásaimat egy háromtagú család kísérte figyelemmel: az apa - aki úgy látszik engedélyt kapott (vagy nem) némi temetői fakitermelésre - két közepesen vastag törzset aprított a baltájával, közben a felesége egy tuskón ülve gallyazott, a négyévesforma kislányuk meg le nem vette rólam a tekintetét. Magyar nyelven, udvariasan köszöntem el tőlük, ők kórusban, románul, tőlem. Hm, ha minden ilyen kölcsönös tisztelettel, olajozottan menne a két nép között!
Az Erdély-Siebenbürgen-Ardeal blog a soron következő bejegyzéssel folytatódik!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése