Őraljaboldogfalva, református templom. Miski fotó |
Őraljaboldogfalva, református templom. Miski fotó |
Hátszeghez közel, úgyszólván kőhajításnyi távolságra, maximum két kilométerre fekszik a hosszú, de gyönyörű nevű Őraljaboldogfalva (1910: 365 román, 183 magyar, 28 német, 5 rutén, 1 szlovák, 1 szerb, 107 egyéb - főleg olaszok). Látva a főút menti kisebb domb tetejét koronázó, magas tornyú, terjedelmes védőfallal kerített templomot, nem igazán értettem, hogy a helybéli 183 református magyarnak mi szüksége lehetett ekkora épületre? A félreértés elkerülése végett: magyarként nagyon örülök, és büszke vagyok a Hátszegi-medence eme falvának messze földön ismert egyházi létesítményére. Pusztán az arányok miatt furcsállom, hogy annyi embernek ekkora temploma volt. Az egyetlen ésszerű magyarázat az lehet, hogy nemcsak Őraljaboldogfalva magyarsága, hanem a
Őraljaboldogfalva, református templom. Miski fotó |
A templomajtó itt is nyitva állt, szabadon bemehettem. Ezt eleinte felelőtlenségnek tartottam, hiszen ebben a tolvaj világban úgyszólván mindennek lába kél, ami nincs lebetonozva. Aztán megláttam a főút túloldalán, átellenben álló lelkészi házat, s biztos voltam benne, hogy onnan, talán csak szabad szemmel, talán térfigyelő kamera által, de minden betérőnek kiemelt figyelmet szentelnek.
A templom belsejének legszembetűnőbb részét a szinte minden falrészt elfoglaló, minden négyzetmétert befedő freskók vagy szekkók jelentették. Minden irányból vöröses színű
Őraljaboldogfalva, református templom. Miski fotó |
A 66-os úton tovább menve, 18 kilométer megtétele után beestem az egykori járási székhelyre, Pujra (1910: 676 román, 379 magyar, 50 német, 7 rutén, 6 horvát, 1 szlovák, 1 szerb, 45 egyéb - főleg olaszok).
Puj, római katolikus templom. Miski fotó |
Pujról vissza, Hátszeg felé indultam, de néhány kilométernyi vezetés után már fordultam le a főútról,
Puj, református templom. Miski fotó |
Fehérvíz, református templomrom. Miski fotó |
A szent romok fotózását követően megkerestem az itteni román világháborús emlékművet, és megörökítettem azt is.
Fehérvízről a szomszédos Macesden át Felsőszálláspatakra (1910: 1090 román, 56 magyar, 7 német) igyekeztem. Itt a falu északi szélén hagytak maguk után tárgyi nyomot a régi hunyadi magyarok, méghozzá a romjaiban is érdekes látványt nyújtó Kenderesi vár képében. Vár és vár között már a középkorban is jelentős különbségek voltak. Az itteni a kisebb méretűek közé tartozott, de a habarccsal összefogott, nagyobb (ökölnyi és tányérméretű) lapos kövekből emelt masszív, vastag falak, valamint az eléggé magas kaputorony egy jól védhető, egy kevésbé heves ostromot eséllyel kivédő erődítményt
Fehérvíz, a református templom kőtáblája. Miski fotó |
A falu másik nevezetességét, az úgynevezett Jobbágy templomot (vagy Jobbágyok templomát), bár útba esett, lustaságból nem fotóztam le. Különben is, amilyen felpörgött, izgatott lelkiállapotban voltam (ez minden jelentősebb utazásomat, indulástól érkezésig végigkíséri), úgy éreztem, minél előbb utam következő tervezett helyszínén, Szentpéterfalván kell lennem. Hát, a nagy kapkodás, meg a magyarországi térképkészítők trehánysága alaposan kitolt velem. A kihajtható papírtérképem ugyanis autóval járható, amolyan másodrangú utat jelzett Malajesden, Nuksorán, Ohábasibiselen és Sibiselen át, ám a sorban második falunál, Nuksorán, egyszerűen elfogyott az út. Nemcsak hogy aszfalt, de földút sem vezetett
Fehérvíz, román hősi emlékmű. Miski fotó |
Ennek is olyan, torony nélkül épült temploma van, amit évszázadokkal ezelőtt a magyarok építettek és használtak,
Felsőszálláspatak, Kenderesi vár. Miski fotó |
A faluval északon összenőtt Szacsal (1910: 423 román, 11 magyar, 3 német) legfőbb látványossága a maradék Nopcsa-kastély lenne, ám a szocialista időkben mezőgazdasági központként használt épület köré olyan szorosan odaépítették az egyemeletes munkásházakat, hogy miattuk lehetetlen jó képet készíteni az egykori főúri portáról.
A mai Nalácvád (1910: 212 román, 45 magyar, 1 német, 7 egyéb) a régebbi időkben két önálló falu, Nalác és Vád volt, ezek egyesítésével jött létre a még összevont állapotban sem nagy terjedelmű település.
Felsőszálláspatak, Kenderesi vár. Miski fotó |
Szentpéterfalva, ortodox templom. Miski fotó |
A második világháború után a románok tüdőszanatóriumot csináltak az emiatt több helyen átalakított épületből. A szanatóriumi periódus után napköziotthon költözött a falak közé, de idővel ez is megszűnt. A rendszerváltáskor (1990 körül) a kastélyt senki sem igényelte vissza, ezért 2004-ben a felügyeleti jog a helyi önkormányzatra szállt. A jobb sorsra érdemes épületegyüttesnek ekkor fellegzett be végleg.
Fényképezőgéppel a kezemben bejártam a napfényben szomorkodó park, és a régi szép időkről álmodó kastély hátsó traktusát, benéztem a tárva-nyitva álló, üresen kongó épületbe, ahonnan már az előtérből az emeletre vezető széles márványlépcsősort is kilopták.
Nalácvád, a Naláczy-Fáy-kastély. Miski fotó |
A látottaktól nem lettem jobb kedvű, de mielőtt hatalmába kerített volna az eltelt két és fél nap alatt többször megkísértett, mélabúba csomagolt düh és elkeseredés, visszaugrottam az árnyas bokrok közt várakozó kocsiba, és Rea, Totesd valamint Hacazsel érintésével Demsusra (1910: 820 román, 41 magyar, 1 német, 4 egyéb) siettem. Az erdélyi magyarság és románság történelmével behatóbban foglalkozók számára ismerősen csengő Demsus kevésbé felkapott nevezetessége a főutcai buszmegálló mögött kezdődő kisebb park végében gubbasztó, földszintes Nopcsa-udvarház, amely megannyi régi erdélyi épülethez hasonlóan a haláltusáját vívja. A szimmetrikus elrendezésű kúria ahhoz még eléggé egyben van, hogy érdemes legyen néhány emlékképet
Nalácvád, Naláczy-Fáy-kastély. Miski fotó |
A másik látványosságot nyilván többen ismerik, ez pedig a faragott, régi római kövek felhasználásával a XIII. században épült román ortodox templom, a Szent Miklós-templom.
1556 után a református vallású nemesek (ezek szerint akkortájt még szép számban éltek itt magyarok) és az ortodoxok közösen használták a templomot, a hozzátartozó szántót felesben művelték. Az akkori két harangtoronyból mára csak az egyik maradt fent. A helyi református egyház még a XX. század elején is működött, ám a hívők számának rohamos fogyatkozása az ortodoxok kezére játszotta az épületet.
Demsus, Nopcsa-udvarház. Miski fotó |
Demsus, ortodox templom. Miski fotó |
Néhány kilométerrel és faluval odébb Malomvízre (1910: 938 román, 48 magyar, 20 német, 1 szlovák, 79 egyéb - főleg olaszok) értem. A Retyezát-hegység északi lábánál fekvő falu a fénykorában nagy terjedelmű, napjainkra egészen leromlott, használhatatlan Kendeffy-kastélyról ismert. Az ilyenek láttán olykor belém hasít a lehetetlen utáni vágyakozás: bárcsak visszamehetnék az időben, mondjuk csak egy órára, abba a korba, amikor ez a kastély még élt, amikor nagy sürgés-forgás előzte meg az esedékes bálokat, úri összejöveteleket, lakomákat, torokat. De
Nagypestény, református templom. Miski fotó |
A romkastély körbesétálásával és fényképezésével befejezettnek nyilvánítottam a hajdani Hunyad vármegye déli részének bejárását. Azzal a tudattal zuhantam vissza a tűzforró kocsiba, hogy most majd jó ideig nem kell megállnom, hiszen a következő úti cél, a Hátszegen,
Malomvíz, a Kendeffy-kastély részlete. Miski fotó |
Körülbelül egyórányi vezetést követően Tordos (1910: 516 román, 123 magyar, 1 szlovák, 1 egyéb) településen, az ortodox templommal szemközti főtéren találtam magam.
Három perccel korábban kis híján eltaposott a vonat. Ugyanis ott, ahol a Piskit Szászvárossal összekötő 7-es (E68-as) főútról Tordos felé le kell fordulni, a mellékutat andráskereszttel jelzett vasúti átjáró keresztezi. Ezt a legtöbb helyen (miként itt is) egy Stop feliratú táblával egészítik ki, még inkább hangsúlyozandó a vonatveszélyt. Ritka, ahol működő fénysorompót találni. Ha meg nem is álltam,
Malomvíz, a Kendeffy-kastély részlete. Miski fotó |
Tordos, ortodox templom és háborús emlékmű. Miski fotó |
A templom közelében található világháborús obeliszk fotózását hamar letudtam. A szürke kövön alig látszottak a bevésett nevek. Szemet szúrt, hogy az emlékmű lábának támasztott, román nemzetiszínű szalaggal átkötött óriási koszorú mellett volt egy másik is, ám ezt a francia trikolór színeiből összeállított virágberakás díszítette. A jelek szerint a harcban gyáva, ám az árulásban élenjáró románok Trianon okán a mai napig véresre nyalják a történelmi Magyarország feldarabolásában leginkább ludas franciák ülepét.
A főtérről nyíló egyik utca mellett lapos dombhát húzódott, ezen állt a tordosi református magyarok temploma. Bár a jellegtelen külsejű épület rendben volt, sőt, mintha a közelmúltban csinosítottak volna rajta,
Tordos, román világháborús emlékmű. Miski fotó |
Az Erdély-Siebenbürgen-Ardeal blog a soron következő bejegyzéssel folytatódik!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése